Modul 5: SEO & innholdsanalyse - Content Marketing Manager

Modul 5: Digital synlighet: SEO, analyse & konvertering

Sindre Kjosås

Content Marketing - SEO, CRO & Content Performance.
Du vil få innsikten og kompetansen i hvordan du skal ta innholdet ditt til et nytt nivå ved hjelp av innholdsanalyse, søkemotoroptimalisering (SEO) og konverteringsoptimalisering. Dette vil bidra til å skape økt synlighet og drive trafikk til ditt innhold.

Du vil lære følgende:

29. oktober: Digital synlighet: Søkemotoroptimalisering (SEO): ( 3,5 timer)

Del 1: Søkemotoroptimalisering (SEO): ( 1,5 - 2 timer)

  • Optimaliser innholdet for søkemotorer og øk synligheten.
  • Hva påvirke synlighet i organisk søk?
  • Dette er rangeringsfaktorene
  • Tekniske muligheter for å rangere høyere, slik at innholdet ditt blir lettere for din målgruppe å finne i søk.
  • Brukervennlighetens betydning for synligheten.
  • Optimalisering av landingssider

Spørsmål og oppsummering av del 1

Del 2: Digital synlighet: Konverteringsoptimalisering (CRO): ( 1,5 timer)

  • Fører innholdet ditt til flere nyhetsabonnenter, leads og mer salg?
  • Hvor stor er konverteringsraten, og er du fornøyd med den?
  • Hvorfor konverterer ikke innholdet ditt bedre?
  • CRO innebærer å jobbe strategisk for kontinuerlig å øke handlinger. Dette er viktig for alle som jobber med digital markedsføring.

Spørsmål og oppsummering av del 2

Dokumenter til deltakerne:

  • Presentasjonene for Del 1 & 2
  • Sjekkliste for digital synlighet
  • Hvordan regne ut forretningsmulighet for innholdet

Oppgave til deltakerne:

  • Gå gjennom sjekkliste for digital synlighet
  • Søkeordanalyse
  • Nøkkelordanalyse
  • Innholdsanalyse

Hva slags innhold kan du lage for å få lenker? Og fra hvem?

  • Bruk Wayback Machine til å finne den lagrede historikken for hvordan ditt nettsted har sett ut. - https://web.archive.org/
  • Test forsiden din på Page Speed insights - Hvor god score får du?

30. oktober: Digital synlighet: Søkemotoroptimalisering (SEO): ( 3,5 timer)

Del 3: Digital synlighet Innholdsanalyse & Content Performance ( 1,5 timer)

  • Måling (KPI-er), testing og eksperimentering for å forbedre strategien, og for å tilpasse innhold etter brukernes interesser og behov. Ved å se på riktig data og tall, vil vi oppdage hvilke taktikker som bør forsterkes og dempes. 80/20-regelen er i fokus her.
  • Verktøypakke for SEO

Spørsmål og oppsummering av del 3

Del 4: Digital synlighet: KPIèr, måling og digital analyse (1,5 timer)

  • Synlighet
  • Engasjement
  • Konvertering

Spørsmål og oppsummering av del 3 og 4

Dokumenter til deltakerne:

Presentasjonene for Del 4

Oppgave til deltakerne:

  • Gå gjennom sjekkliste for digital synlighet for del 3 og 4

Sted: Digitalt. Alle deltakere mottar en link til hver av modulene.

Dato: 29. oktober 09.00 – 12.30, &
30. oktober 09.00 – 12.30

Pris: 6.990,- eks. mva.

Sindre Kjosås

Sindre Kjosås

Fagansvarlig SEO, Sempro AS

Sindre er i dag senior SEO og CO spesialist i Sempro AS. Han har tidligere vært fagansvarlig og senior SEO-spesialist i RED Performance. Han jobber med å hente inn og analysere data som gir innsikten man trenger for å opparbeide en lønnsom synlighet i søk. Dette settes i praksis gjennom tiltak som går inn under de tre grunnpilarene i faget: godt innhold, lenker og teknisk SEO. Sindre har vært involvert i store innholdsprosjekt og migreringsprosesser for kunder, hele veien fra kartlegging til implementering. Han er trolig Norges eneste SEO-spesialist som skriver nynorsk.

Temaer som blir gjennomgått

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Konverteringsoptimalisering & A/B-testing

Content Performance

Innholdsanalyse