En introduksjon til Content Marketing Manager

En introduksjon til Content Marketing Manager

Innholdsmarkedsføring er en utrolig effektiv måte å øke synlighet og å tiltrekke målgruppen sin på. Nyttig innhold bygger tillit og tiltrekker seg riktige målgrupper og fremtidige kunder. Selv om innholdsmarkedsføring er effektivt, er det ikke mange snarveier som du kan ta for at potensielle kunder skal komme bankene på døra med en gang.

Har du publisert innhold kontinuerlig over lengre tid uten suksess? Du synes kanskje ikke at det har vært så effektivt som du trodde?

Hvis du har jobbet med innholdsmarkedsføring en stund uten å se gode resultater, så sier statistikken at du mest sannsynlig ikke har en dokumentert strategi på plass.

Når strategien er på plass, vil du begynne å se bedre resultater. Dette opplevde 61% av alle B2B-markedsførerne som deltok på undersøkelsen til Content Marketing Institute (CMI). De hadde én ting til felles: En dokumentert strategi.

Undersøkelsen viste at kun 29% av alle B2B-markedsførere syntes at deres innholdsmarkedsføring var veldig vellykket. Hvorfor er det bare 29% som har vært veldig vellykket med sin satsing på Content Marketing?

Det største problemet og selve kjernen, er mangelen på en dokumentert strategi. Det viser tallene i undersøkelsen.

Du trenger en dokumentert strategi for at du skal lykkes over tid – og her svikter de aller fleste som ikke lykkes i dag. CMI og MarketingProfs utførte en studie av B2B-markedsførere i 2017.

Disse tallene avslører betydningen av å ha en dokumentert strategi. Tallene i sliden over er basert kun på de B2B-markedsførerne som har en dokumentert strategi.

As they have in the past, respondents who have a
documented content marketing strategy report higher
levels of overall content marketing success compared with
those who have a verbal strategy only, or no strategy at all.

 

Her er noen tips for å starte strategiprosessen:

En vellykket Content Marketing-strategi starter med å identifisere dine viktigste forretningsmål og KPIs (Key Performance Indicators). Det å publisere innhold i seg selv, er ingen strategi. En god strategi ser på hele perspektivet; publikum, inntektskilder, kanaler, verktøy og formater.

Content Marketing Norge har satt sammen sertifiseringskurset, Content Marketing Manager. Opplæringen går over 6 moduler med temaer som gir deg oversikt over hvordan du jobber helhetlig med innholdsmarkedsføring – alt fra strategi og god produksjon til effektiv distribusjon og analyse av satsingen din.

Det legges opp til at man etter hver modul jobber med konkrete oppgaver. De ulike modulene gjennomføres av fagansvarlige som representerer noen av de fremste aktørene innenfor innholdsmarkedsføring i Norge og Norden.

 

Her er de ulike modulene i kurset:

  1. Content Marketing-strategi: Målsetting, innholdsstrategi, segmenteringsstrategier, målgruppeanalyse og kartlegging av kundeprofiler.
  2. Storytelling og Konseptutvikling: Fra innholdsstrategi til engasjerende innhold. Kjerneelementene for å få frem din historie og ditt budskap.
  3. Retningslinjer for profesjonell innholdsproduksjon: Skriveregler og effektive overskrifter. Hvordan fange leserens oppmerksomhet.
  4. Publisering & distribusjon: Effektiv bruk av sosiale medier. Hvordan jobbe strukturert, målrettet og analytisk med innholdet ditt.
  5. Gjør deg synlig og relevant for brukerne og Google! SEO, AdWords og Innholdsanalyse.
  6. Distribusjon i ulike kanaler: Native Advertising, Influencer Marketing, video- og effektiv bruk av e-postmarkedsføring.

Alle som fullfører kurset blir sertifisert Content Marketing Manager (se tidligere sertifiserte her) av Content Marketing Norge, og får bevis som er signert de ulike fagansvarlige. De ulike modulene på Content Marketing Manager kan du velge å ta på våren eller høsten. Du har også muligheten for å sluttføre sertifiseringen ved å ta enkeltmoduler året etter.

 

Se kursmodulene her

Carl-Wilhelm Vedvik

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: